פארסת תלושי המזון: גם במגיפה, אינטרסים פוליטיים גוברים על צורכי הציבור

שר הפנים אריה דרעי הצליח להשיג מהאוצר 700 מיליון שקל לטובת "ביטחון תזונתי", אך קבע קריטריון בעייתי לחלוקתם. תנועת שוברות קירות פתחה בקמפיין לחלוקה הוגנת של הכספים. עו"ד אוהד אמר, פעיל בתנועה: "הקריטריון של דרעי מדיר אוכלוסיות שלמות"

בות כבר דובר ונכתב על המחיר הכלכלי שגובה מגיפת הקורונה והסגרים התכופים שהביאה אתה. אמנם הנתונים לגבי מלוא ההיקף ועומק הפגיעה עדיין לא זמינים, אבל מספרם המאמיר של המובטלים, של נזקקי הקצבאות ושל המידפקים על דלתות ארגוני הסיוע למיניהם מעידים במשהו על החורבן הכלכלי שהתקופה הזו המיטה על חלקים נרחבים מהציבור. המענקים שחילקה עד כה הממשלה היו לא יותר מפלסטר על איבר שסובל מנמק מתקדם.

על רקע המצוקה הקשה והאקוטית הזו, הצליח שר הפנים אריה דרעי להשיג ממשרד האוצר סכום עתק – במונחי רווחה – של 700 מיליון שקל, לטובת "ביטחון תזונתי". כפי שמציין שחר אילן, כלל התקציב לביטחון תזונתי במשרד העבודה והרווחה מסתכם כיום ב-20 מיליון שקל לשנה.

אך הקריטריונים שנקבעו לחלוקת הכסף, האינטרסים הפוליטיים שהם משקפים ואפילו הגוף שדרכו הם אמורים, לפי תוכנית דרעי, להיות מחולקים עוררו ביקורת נוקבת מצד ארגוני החברה האזרחית שעוסקים בסוגיות של עוני וביטחון תזונתי.

"במקור הכוונה היתה להקצות את הסכום לפרויקט הלאומי לביטחון תזונתי שפועל במסגרת משרד הרווחה", אומר עו"ד אוהד אמר מהקליניקות המשפטיות באוניברסיטה העברית, הפעיל בתנועת שוברות קירות שמקדמת בימים אלה קמפיין בעניין הביטחון התזונתי.

"המיזם הזה מורכב מאנשי מקצוע שקבעו שצריך לסייע למשפחות עם הכנסה נמוכה. אבל אם תסתכלי כמה חודשים אחורה, תראי דיונים בוועדת הכנסת מהקיץ האחרון סביב היעדר תקצוב של המיזם לביטחון תזונתי.

"יד ימין של הממשלה מייבשת את התקציב הזה בכוונת מכוון. האמתלה שהם משתמשים בה לצורך ייבוש התקציב היא סגירת מערכת החינוך, מכיוון שמרבית התקציב הזה מנוצל כמנות חמות לתלמידים, ומאחר ובתי הספר סגורים אז קבעו שלא צריך לדאוג לאותם תלמידים.

כאמור, תנועת שוברות קירות מקדמת בימים אלה קמפיין לחלוקה הוגנת של התקציב למען ביטוח תזונתי. לדברי אמר, "תנועת שוברות קירות היא תנועה אזרחית פמיניסטית שפועלת מהשטח, ומסייעת בשגרה ובחירום לאנשים להגשים את הזכות לקיום בכבוד. אנחנו שואפים להיות השופר של האוכלוסיות שאין להן דובר כמו לשופרסל, אלה שהקול שלהן לא נשמע במרחב הציבורי.

"מכיוון שמדובר בקמפיין חדש, אנחנו בונים את הקואליציה סביבה בנמרצות. אנחנו כבר עם 50 פעילים ומתנדבים שמסייעים לקדם את הנושא ולהעלות אותו לסדר היום הציבורי. כבר היום, עמיתיי ואני בקליניקה המשפטית באוניברסיטה העברית מעניקים את הסיוע המשפטי בנושא.

"הקליניקה מפעילה גם מוקד למיצוי זכויות לאוכלוסיות שחיות בעוני בירושלים. אנחנו משתפים פעולה עם פורום הדיור הציבורי שנכנס לתחום, עם ארגון המעברה הירושלמי, ועוד. זאת תקופה קשה לארגוני החברה האזרחית, אבל הכוח שלנו הוא בשיתופי הפעולה.

לקריאת הכתבה המלאה באתר שיחה מקומית לחצו כאן

הכתבה פורסמה ביום 3.2.2021

תפריט נגישות

הצטרפו אלינו

לקהילות, קמפיינים והפעילות השוטפת בתנועה של כולנו